Pages

Saturday, July 11, 2009

kuasa FITRAH

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.



TUGASAN QIAM.

Saya masih lagi dihantui rasa bersalah. Bersalah teramat kerana begitu banyak menyusahkan dia. Pagi saya tak tenang,petang lagi tak tenang. Tapi saya cuma mampu tawakkaltu 'alaLLAH, semoga sedikit-sebanyak ada juga kebaikannya. Malam ini kami sama-sama jadi fesi untuk qiam adik-adik f*.Sebagai naqibah. Petang itu....AlhamduliLLAH!semuanya lancar walaupun diakui ada sedikit episod yang agak meresah jiwa,namun..insyaAllah,tiada yang membesar-besarkannya sehingga menjadi masalah yang kronik. Malam itu adik-adik juga kami diberi pengisian tajuk IKHTILAT (pergaulan antr lelaki dan perempuan) . Part paling best ia diberi murobbi(guru) usrah kami yang tercinta.BarakaLLAHU fik ya murobbi.^_^. Malam itu istimewa kerana ada tetamu yang istimewa dan jejak kasih antara orang-orang yang sudah 5 tahun tidak sekolah sebumbung.AlhamduliLLAH~

Malam kami agak sedikitBanyak lewat..pelbagai masalah mula keluar cerita.Sana sini ujiannya bertandang.Takpe madrasati, dugaan-dugaan ini semua yang mematangkan anda kan?tapi hanya bila ia ditangani dengan baik. MOT (Maaf, tOp secreT!) yang begitu menekan-nekan hati dan fikiran. Masalah pelajar yang tidak bertindak matang. Memikirkan ini semua yang menjadi penghalang dalam proses mentarbiyyahkan pelajar, for sure agak pening! "Makin haru...",ungkap murobbi Usrah. Tapi harus yakin ini semua dugaan dan tipu daya syaitan semata.





120- If good fortune falls to you, be it through victory or through martyrdom, they come to be actuated by envy and grieved at heart. If you are befallen with a disaster or wedded to a calamity, they rejoice beyond a common joy. If you be patient and entertain the profound reverence dutiful to Allah, you shall not be hurt by their wicked plots and intrigues. Allah besets them on all sides and He is 'Alimun of all that they do.


Sungguh saya tak boleh nafi bahawa sekolah sangat menagih penawar,memang perlu sentuhan tarbiyyah yang asli dan sohih dari orang-orang yang faqih.Faham apa itu tarbiyyah.Faham apa itu insan Rabbani.Faham apa yang diperlukan dan bukan memberi apa yang tidak perlu. AstaghfiruLLAH...moga MOT,disiplin,tidak matang, salah faham virus 'S****d' juga masalah lain (wallahu'alam) segera selesai. Moga Allah tunjukkan kita jalanNya.


KEMBARA 'BACK & FORTH'


AlhamduliLLAH..pagi agak tenang,masih diberi nafas untuk terus membaiki diri dalam proses islah nafsak wad'u ghairak (membaiki diri dan mengajak yang lain). Proses ini bukan senang dan sambil lewa. Program Qiam diakhiri dengan pemberian hadiah dan ucapan tuan pengarah. Usai program dan di'shoot' (astaghfiruLLAH), kami mengemas sebentar Al-Qa'ah (dewan) yang makin tunggang-langgang.Lumrah bila tiap kali ada event. Terus, kami mulakan perancangan untuk Kembara selepas ada murobbi yang sudi tumpangkan. Walaupun agak awal sejam dari masa yang dijanjikan, tidak mahu pula kami terlepas peluang memanfaatkan kemudahan kereta yang ada.^_O Maka,Kembara bermula bertumpangkan kereta Innova sehingga sampai di hadapan rumah murobbi. Bagai 'hujan dulu sebelum payung disediakan' (peribahasa tak wujud), memang kami sampai agak terawal. Bimbang-bimbang kehadiran menyusahkan murobbi yang mungkin masih sedang prepare untuk kedatangan kami yang sepatutnya sejam kemudian, kata putus...sarapan dulu! Ukhti R letakkan dahulu hadiah dibawanya di depan muka pintu. Kami menghala ke jalan yang membawa kepada 2 simpang.Kiri atau kanan?

Arah badan cenderung ke kanan. Tapi,tiba-tiba langkah kaki terhenti. Di tengah jalan,ada sesuatu yang menanti. Kami gamam sedetik.



"Hah?ada anjing la....".

"Ala,takpe...nanti kita lalu ramai2, anjing tu
pergi je...Selalunya kalau kita buat tak tahu,anjing senyap je lah anti." Ukhti Z bagi solusi.

"Tapi,masalahnya anjing tu duduk kat tengah jalan,kalau tepi jalan takpe jugak. (peluang 50-50)." Ukhti R bantah. Ukhti Z,Ukhti D juga saya tergelak kecil. Arah pusing 180 degree.


:::HIKMAH ITU ADA DI SEBALIK TIAP KEJADIAN:::

AlhamduliLLAH,rencana Allah...jika tadi bertumpangkan Innova,sekarang sebuah van yang begitu familiar. Dalam 0.5/10 perjalanan ke warung,murobbi Usrah kami pula kebetulan lalu. Sebetulnya,murobbi ingin pulang ke rumah yang terletak di area-area situ juga,tapi bila nampak kami...murobbi menyuruh naik walau mulanya kami menolak.thumma AlhamduliLLAH!

"Hikmah kita mengelak anjing eh..?". Saya tersenyum sambil mengangguk.


Rezeki kami di pagi hari itu melalui perantaraan Warung Pak Teh,makanan sarapan utama masyarakat Melayu. Selesai,kami berjalan sendiri ke sekolah untuk membersihkan diri terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan.Konklusinya, walau ada 2 watak transportation besi dalam kembara ini, akhirnya transportation 2 kaki pinjaman Allah yang menjadi tumpangan kami ke rumah murobbi.AlhamduliLLAH! syukuri ni'mat kaki yang kita ada.AlhamduliLLAH waliLLAHIlhamd.


FITRAH YANG MENENANGKAN HATI.

Kini kami terpacak di hadapan pintu bertepatan dengan waktu yang ditentukan.Senang hati.Hadiah tadi di luar tidak terusik. Kami sepakat untuk tidak beritahu murobbi perihal tadi. Kedatangan disambut dengan senyuman manis dari ibu murobbi kami,juga Farihah* ,anak kecil murobbi berumur * tahun yang terpacul di muka tingkap. Comel. Ziarah kami ini sempena kelahiran anak ke-4 murobbi yang selamat dilahirkan beberapa minggu yang lepas. Murobbi sajikan nasi goreng,keropok dan air teh untuk kami. MasyaAllah,rezeki bertandang lagi. Disebabkan perut agak sedikit penuh,kami menjamah dengan kuantiti yang sederhana. Tapi,masakan murobbi alhamduliLLAH,sedap!~

Sebaik diletakkan 'bungkusan selimut dan kain' di atas katil,hati kian berbunga-bunga.Terus tidak sabar,terus berdebar. Bungkusan dibuka,kelihatan bayi kecil bergerak-gerak dengan pergerakan terbatas kerana dibedung. SubhanaLLAH! hangat mengalir rasa kasih dan sayang,menjalar dalam tiap urat nadi.Senyuman melebar terukir,masing-masing tidak sabar ingin mendukung. Wajah suci dan mulus bayi kami tatap.Rasa ketenangan meresap ke dalam jiwa...ketenangan semacam ini yang dah begitu lama tidak menjengah hati-hati kami yang sering tersilau dengan hal dunia..SubhanaLLAH walhamduliLLAH wa la ilaha illaLLAH waLLAHu akbar!Ketenangan itu dari ALLAH.


KUASA FITRAH

Tiap-tiap dari diri manusia lahirnya dalam keadaan fitrah.Suci,bersih dari dosa.Ya,seperti bayi. Menatap wajah bayi suci itu,timbul rasa malu dan rindu dalam diri. Rindu pada fitrah yang dahulu kita miliki secara total waktu masih bayi.Hakikatnya, fitrah itu memang sentiasa berada dalam diri kita,sepanjang masa...cumanya KABUR dan KABUS ditutupi dosa-dosa yang dilakukan. Itu yang menyebabkan fitrah kita tidak tertonjol seperti mana seorang bayi,tidak menang melawan nafsu. Sedih?Saya sedih.
Malah seorang yang soleh,punyai hati yang baik dan rapat hubungannya dengan Allah,apa yang ada dalam hati mereka menjadi cahaya yang memancar pada wajah dan jelas dilihat oleh orang yang memandangnya. Sampaikan cukup dengan memandang wajah mereka,seseorang mendapatkan keuntungan yang besar.

  • Yunus bin 'Ubaid di Basrah pernah berkata, "Setiap orang yang melihat Hasan (al-Basri) akan mendapat manfaat meski ia tidak melihat amal ibadahnya atau mendengar ucapannya."
  • Imam Malik di Madinah mengucapkan, " Setiap kali kurasa hatiku keras,aku pergi kepada Muhammad bin Al-Munkadir.Aku memandangnya sekali, lalu mengambil keuntungan daripadanya berhari-hari."

Sampai waktu,kami sedia untuk berjalan pulang semula ke sekolah.Menggunakan ni'mat kaki yang Allah pinjamkan.AlhamduliLLAH. Terasa berat hati meninggalkan murobbi,rumah murobbi juga cahaya FITRAH jelas yang berada di situ. Lepas bersalaman,kami melangkah keluar dari pintu pagar rumah.

"Bila tengok baby tadi,ana lupa langsung segala masalah2 kat sekolah.Masalah
pagi tadi.. tertumpu pada bayi tu je."

"kan?itulah...rasa macam masalah2 semua terbang melayang.Rasa tenang sangat...sejuk." Ukhti Z sokong.

"rasa bahagia sangat.Itulah kuasa fitrah."



    Tergerak hati menoleh ke belakang,kelihatan Farihah dan abangnya sampai melambai-lambai kami dari luar rumah.Kami melambai balik sepenuh perasaan.Gembira.Sayu.Sedih.Bersyukur.Berharap.Semuaanya teradun.Rupanya dosa-dosa yang membuat saya tidak merasa bahagia selama ini. 'ALLAHUMMA INNI DHO'IFUN FAQOWWINI'

    Wallahu'alam.

    *nama-nama watak,juga warung telah diubah untuk menjaga identiti sebenar mereka.Harap maklum.

    No comments:

    :::ShareThis:::

    Tanya-tanya.