Pages

Thursday, February 16, 2012

tenang dalam 'sakit'

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Hati rasa tersentak- sentak. Lebih lagi bila melihat tarikh latest post sudah berlalu berbulan lamanya.
Itulah. Susah nak menulis bila hati tiada rasa =(. Sekalung permohonan maaf pada 'badan blog' yang kering dari suatu yang membasahkan, dan pengujung-pengunjung yang ibarat menanti bulan jatuh ke riba. =.=..
Aasifah jiddan. Saya terhibernate.

Alhamdulillah,
bukan nak kata tiada benda/modal untuk cerita. Bahkan, banyak sangat ,
yang berlaku pada perjalanan hati, emosi dan fikiran. Iman paling-palingnya.
Bumi Ireland dan UK yang saya tidak pernah terfikir untuk menjejakinya semudah ini,
Allah telah pun sampaikan saya di sana.
Tapi pernah juga dulu menanam angan-angan untuk tiba ke sana,
menikmati penuh asyik kehijauan, termenung di tasik-tasik memerhati itik-itik putih dan hitam berkejaran,
berjalan di kota penuh khusyuk menahan kesejukan, persis dalam movie-movie Eropah lah.
Wah, bestnyaaaaaaaaaa!
Tapi Alhamdulillah,
Allah telah Memberi suatu yang lebih baik dari itu. Berganda-ganda baiknya. Maha Suci Allah yang selalu memberi kebaikan lebih dari apa yang kita pernah angankan/impikan.
Saat hati terasa sangat berat meninggalkan jejak-jejak yang dibuat,
berpindah dari satu tanah ke tanah yang lain. Setiap tanah itu ada goresan manis dan hangat dalam hati. Berkaca-kaca rasanya.

"bukan tempat yang menentukan seseorang itu mulia. tapi adalah amal-amalnya."

(nanti cerita post lain yang khusus untuk Jaulah. InsyaAllah).

*****************************

Sepulang aku dari jaulah, aku tahu ada sesuatu yang berbeza. Saat tapak kaki memijak semula bumi Syam barakah ini, bagai ada angin yang lalu, mengkhabarkan pada
hati,
diri,
perasaan,
IMAN
bahawa keadaan seharusnya sudah lain sekarang. Ada sesuatu yang engkau bawa pulangkan sepanjang musafir panjang ini. Buat kader-kader, generasi dan saudara seaqidahmu yang menagih suatu untuk dirasa. Kesedaran yang betul-betul membekas.


Terkadang terlalu penat hati ini untuk berbicara
letih tubuh menahan lelah yang bagai bertali arus, tidak henti-henti. Sekejap merasa tenang, sekejap merasa penat semula. Sekejap bagai rasa diterima, sekejap penolakan pula yang datang. Penat, datang silih berganti .
Tetapi yang sekejap-sekejap itu yang mengajar aku banyak perkara. Terlalu banyak 'extravaganza', dalam suatu masa. Lebih puas rasanya dari puasnya seorang alim yang menghabiskan sebuah kitab dalam suatu malam.


Dalam jalan dakwah ini, yang mengajar aku untuk memilih kata
jalan dakwah ini, yang mengajar aku bertindak seadanya
jalan dakwah ini yang mengajar aku mengarahkan emosi pada yang sepatutnya
selalu dengar mereka-mereka berkata 

"dalam jalan ini seolah kita belajar bercinta.."

dan aku tika itu sangat musykil. Geli pun ada. Bercinta? biasa sahaja bagi aku. dengan akhawat-akhawat bermesra dan berbaik. Apa yang cinta sangat itu? Aku diamkan.

dan sekarang ini, kini...baharulah aku betul-betul memaknai kata-kata bercinta itu.
serius, memang rasa macam tengah bercinta.
Alhamdulillah, cinta yang halal.
tidak kami harapkan melainkan redha Allah semata.


 "Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih,."

dengan keindahan DAKWAH ini,dan keindahan SYAHADAH yang kita ucap utamanya..
lemah itu bukan suatu kewajaran. Apatah lesu,bosan,letih, penat..bukan!bukan!
bila kita sedar bahawa kita hanyalah RUH yang mengalir dalam jasad,
jiwa daie jiwa menyebarkan itu berintimasi dalam diri ke mana sahaja tapak kaki ini jatuh.
sesekali penolakan itu datang, beribu penerimaan menanti di hujung jalan.
sesekali resah itu bergejolak, beribu ketenangan nanti akan lembut menyapa.

kerana tanah kita, medan kita
                                                     SANGAT LUAS

senyum saudara-saudariku fillah~



Irbid, Jordan
Bayt Ar-Raqaiq


No comments:

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.