Pages

Saturday, August 30, 2008

maafkan..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
-------------------------------------------------------------------------------


"Walaupun kami tidak buat persembahan..tapi kami akan tunjukkan satu slideshow kira macam pengganti lah...."



Aku duduk berangkat lutut sambil mendengar bicara sahabat.Resah menunggu slide yang ditayangkan.Pasti lebih GEMPAK jika '10 minit' turut serta.Tidak mengapa,insyaAllah lain kali ada peluang.Video bermula.Mata-mata penikmat keAMANan menatap satu demi satu gambar penikmat keSENGSARAan dunia...Lukanya perit pedih.




-------*

"....Tidakkah Nabi berdoa untuk kita yang diseksa..?mintalah tolong kepada Allah,apakah Nabi tidak melihat(keadaan) kita?".Satu soalan dilontarkan Khabab pada RasuluLLAH sollallahu 'alaihi wassallam yang sedang berehat berdekatan Kaabah.


Jawab Nabi S.A.W;

"Ini semua merupakan tarbiyah..Kamu tahu tak?Orang dahulu sebelum kamu (menerima penyeksaan) digali lubang,lalu diletak ke dalamnya dan diletakkan GERGAJI di kepalanya sehingga terbelah dua badannya.Dan ada pula yang disikat dengan sikat besi badannya,sehingga berGUGURANLAH daging-daging yang jatuh.Tetapi tidak langsung menyebabkan mereka berpaling dari jalan Allah.Kamu perlu tahu bahawa Islam ini dibawah rahmat Allah,sehinggalah sampai saat Islam ditegakkan-orang yang berjalan dari San'a ke Hadramaut tidak takut apa-apa dan orang yang mengembala kambing tidak takut kerana serigala tidak akan memakan kambing-kambingnya........"

Wallahu 'alam.

-------*



Perasaaan itu datang kembali.Perasaan yang sama cuma tidak seHAMASAH yang dulu.

Ya Allah,betapa aku bersalah pada saudaraku di sana.Ya Allah,betapa aku terlupa pada nasib saudaraku di sana.Ya Allah,betapa aku diulit kemewahan kesenangan hingga terleka.Ya Allah,betapa aku manja mengutamakan hal diri.



Andaikan salah seorang dari kalian (palestinian) datang ke rumahku,menjadi tetamuku.Aku melayan kalian dengan baik,penuh ikhlas.Tapi,kemudiannya aku berkata;


"Ikhwah...dulu saat antum lari dari bedilan Israel dan Yahudi,aku di sini duduk senang bersembang hal kosong.
Ikhwah...saat antum menangis pahitnya ujian,aku di sini berontak memaki ujian.
Ikhwah...saat antum menangis dalam keheningan 1/3 malam,aku di sini tewas dalam kepenatan mengantuk.
Ikhwah...di kala antum mengharap pertolongan dan bantuan dari kami,aku di sini lalai bagai tidak mendengar suaramu.
Ikhwah...saat antum menjaga keselamatan dari pencerobohan tentera la'natuLLAH,aku di sini hanya menjadi penonton setia.

Ikhwah...bila ada di antara keSakiTan hilang anggota badan,aku di sini masih tidak mensyukuri ni'mat Tuhan
Ikhwah...bila ada di antara kalian sedih dan merasa kemenangan atas syahidnya MUJAHID,aku di sini gelak ketawa atas penipuan ni'mat dunia.



Ikhwah...bila ada di antara kalian menangis mengharap ampunan serta pertolonganNya,aku di sini menangis atas lemahnya iman menghadapi mehnah ketentuanNya.
Ikhwah...saat antum kalian menyaksikan sebutir peluru menembus masuk ke dalam tubuh,aku di sini terkadang lemah dalam usaha dakwahNya...
Ikwah...saat antum khusyuk ketika bertemu Tuhan kita,aku menerawang jauh hilang kekhusyukan.


Ikhwah...dan setiap masa yang antum korbankan untuk kami iaitu tetap melawan tentera Yahudi dan Israel,antum sebenarnya telah menyelamatkan kami dan memberi ruang untuk tingkatkan diri serta iman dan membuat perancangan.Tapi wahai ikhwah.....,kami rata-rata gagal berbuat sedemikian.


Maafkan kami Ikhwah...sudikah Ikhwah memaafkan?

-------------------------------------------------------------------------






Aku yang berSalah pada IBU BAPAku tatkala aku sering menyusahkan.Aku yang berSalah pada MURABBI ku tatkala aku tidak laksanakan harapan mereka.Aku yang berSalah pada SAHABAT ku bila hak kalian aku tidak tunaikan.Aku yang berSalah pada MAD'U ku ,membimbing kalian kurang keikhlasan.Aku yang bersalah pada SOF JUNDIYYAH ku,gagal laksanakn qudwah qabla da'wah.Aku yang berSalah pada RAIS ku dulu & kini...saat diri bertindak mengikut perasaan.

Aku hamba yang berDosa kepada Tuhanku kerana sering kali terlanjur berbuat dosa.Aku yang berasa Hina di hadapan kekasihNya,mutiara baginda sering aku abaikan.



Maafkan....ibu dan ayah kerana diri tidak menjadi anak yang sesolehah mungkin.

Maafkan....murabbi tercinta kerana harapan kalian sering aku kuburkan.



Maafkan....sahabat kerana tidak menghulur sepenuh dorongan dan dokongan bila keadaan mendesak,bila antunna memerlukan.



Maafkan....mad'u kerana dalam membawa kalian,terkadang aku berasa lemah.



Maafkan....sof jundiyyah kerana tidak memimpin dengan penuh amanah.


Maafkan...rais qadim & jadid kerana tidak laksanakan tugas sebaiknya.



"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahawa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kerabat(nya),orang-orang miskin dan orang-orang yang berhijrah di jalan Allah,dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada.Apakah kamu tidak suka bahawa Allah Mengampunimu?Dan Allah Maha Pengampun,Maha Penyayang." (An-Nur:22)




Layakkah mendapat syafaatmu ya Rasulullah,sedang sunnahmu ada yang ku tertinggalkan.


Ampunkan hambaMu Ya Allah.Engkau yang Mencukupkan segala keperluanku.Engkau yang Melengkapkan kejadian diriku.Ampunkan hambaMu Ya Allah.Aku tidak kuat melaksanakan azamku.Ampunkan hambaMu Ya Allah.Semoga diri tiada pernah berputus asa dalam menjalankan kerja da'wah di jalanMu.Semoga diri tiada pernah jemu untuk terus merintih,memohon dan merayu hanya padaMu.Ampunkan hambaMu Ya Allah atas segala dosaku,kesalahanku,kealpaanku,kelekaanku,kelalaianku,keegoanku,kelemahanku,kedegilanku,
ketidak syukuranku.Ya Allah,tidak terhitung banyaknya dosa hambaMu.~
Ingin sekali memulai,menjalani dan mengakhiri Ramadhan dengan hati yang suci bersih...Harap Ramadhan tidak kecewa dengan roh-roh yang ingin menemaninya...~

1 comment:

Anonymous said...

Salam
MasyaAllah..
Hati rs sedih sgt.Sungguhku mgerti.
Jzkk atas hikmahnya!

One more thing.
luv de name khansa':D

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.