Pages

Saturday, January 2, 2010

SINARkan Diri Anda..!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

"Segala puji bagi Allah,yang membangunkan kami setelah ditidurkan-Nya dan kepada-Nya kami dibangkitkan"

  Sketika sy bangun pagi dengan keadaan otak yang 'blank'.Sesaat lepas itu,terus saya teringat kembali peristiwa malam sebelumnya.Uh,sampai teringat-ingat..terkesan sangatke? Rupanya hati saya masih belum kuat untuk melawan..Saya teruskan langkah ke bilik air sambil cuba-cuba untuk lupakan rasa jelek yang membuak di hati.~ Usai solat Subuh,saya ambil masa untuk 'hibernate' sebentar sebelum meneruskan bacaan yang saya lazimi setiap hari (insyaAllah). Bacaan saya juga agak tidak khusyuk teringat-ingat kegeraman dan kesakitan hati yang sedikit tercalar. [astaghfiruLLAH..]


Tengah-tengah percubaan untuk fokus kembali,kepala saya tertoleh pada ibu di sebelah yang sedang membaca kalam-kalam Allah dari Al-Quran yang berwarna pink itu. Ayat yang sama malam tadi sebelum peristiwa itu berlaku...






Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar, dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat.



 Saya curi-curi pandang ke muka surat yang ibu baca..'Ibu sedang baca surah Fussilat kah?',desis hati saya. Ibu agak pelik,kenapa tiba-tiba je saya ni..?. Mata saya kembali pada bacaan di buku kecil yang saya pegang sambil berfikir bahawa Allah sedang 'berbicara' pada saya. AlhamduliLLAH,cepatnya Allah Menegur saya.

Saya jdi teringat pada tulisan Abu Saif di lamannya tentang sabar itu sinar. (rekomen untuk baca)
".untk sabar dn menghasilkan kebaikan seperti khasiat matahari, diri kita terbakar panas!..."
"Menahan diri untuk sabar bagi mencipta ruang dakwah adalah suatu kepedihan yang sukar untuk dibayangkan. Patutlah gunung tidak mampu melakukannya. Gunung tidak sabar untuk memuntahkan lahar. Tetapi manusia mampu menelan panas kemarahan dan mengeluarkan apa yang sepatutnya sahaja.Sakitnya, Allah jua yang Maha Mengetahui."



Memang sabar itu payah,lebih-lebih bila berhadapan sikap manusia yang kadang-kadang menyakitkan hati.Jika ikutkan nafsu marah dan keegoan manusia biasa,nak sahaja saya lontarkn blk kt2 yang pedas kerana kita memang banyak modal perkataan yang hodoh-hodoh. Tapi, seorang Mukmin yang beriman pada Allah dan Hari Akhirat,maka berkatalah yang baik..kalau takde,diam sahajalah,begitu pesanan sebuah hadis dari manusia yang paling sabar di antara semua makhluk,Rasulullah S.A.W. Maka,


mahu tak mahu.
nak tak nak.
saya harus SABAR dalam apa jua perkara walau dia menghidangkan hidangan ubat demam hempedu yng paling pahit.
Moga Allah kuatkan sayakami.Ameen ya rabbal 'alameen.


*Agaknya beginilah rasanya (malah lbh lg) bila saya sakitkan ht orng lain kan?..AstaghfiruLLAHal 'adzhim..



Ini video khas untuk andaKita yang suka sakitkan hati orang lain (scr sedar mahupun tak).Moga kita sama perbaiki!




Wassalam.

1 comment:

aRju as-SiddiQah said...

Salam'alaik
(utk izyana)
Ana laksanakan apa yang nti nak buat dulu (about the video)...Mohon tidak kisah :D

Wassalam

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.