Pages

Sunday, October 31, 2010

Ia Menjengah...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang




Untuk ke berapa kalinya, memori-memori di sana datang lagi bermain di kotak fikiran. Entah kenapa,sering mengambil tempat tatkala keadaan sunyi. Kerana akhlak insan-insannya yang mencuri hati. Mungkin juga kerana tempat itu 'guru' pertama yang mengajar saya untuk berdikari hidup sendiri. Wallahu'alam....tapi saya sayu bila terkenang. Teringat segala hikmah-hikmah yang wujud di sana. 



teringatkan alunan istighfar Muallim Zulkifli yang memenuhi musolla sekolah
bicara hikmah muallim ketika mengajar
kata-kata akhirnya pada saya sebelum saya berpindah

usikan tak henti dari Muallim Buang
bijaknya muallim berhujah tentang mantiq
analogi-analogi yang kreatif dan tak kurang kelakarnya

sabarnya Muallim Halim
walaupun beralih perhatian murid daripadanya
terus semangat mencurah ilmu

gigihnya Muallimah Zaiton
menerap tarbiyah pada anak-anaknya
juga pengorbanan tak henti buat kami

...........


sahabat-sahabat saya baharu selesai periksa.Mabruk! semoga najah~
jujurnya tenpoh berada di sana memang tidak menyempatkan saya untuk berkenalan dengan ramai orang. Terutamanya pelajar sekolah menengah. Hanya kenal beberapa orang banat yang duduk di asrama,itu pun 'sekadar kenal-kenal'..serta beberapa orang dari tingkatan lain.


Apa yang membuatnya begitu istimewa di hati?
saya sendiri tidak ada jawapan.


.saya sayu dan rindu.
semoga Allah Memberkati. Ameen.


"Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya,..." [7:56]


~catatan shita' awwal~
30.10.2010
maaf,catatan di Jordan belum ada lagi...insyaAllah,akan.

No comments:

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.