Pages

Monday, March 11, 2013

terus positif

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
........................
Alhamdulillah, alhamdulillah. Berkali-kali saya berpesan pada diri, agar bersyukur sahaja walau bagaimana keadaan sekalipun. Entah kenapa, kali ini saya sedikit pasrah, untuk apa benda pun yang berlaku. Sebenarnya saya agak sedikit kecewa , selesai menjawab exam tadi. Kecewa dengan diri sendiri kerana tak berusaha sehabis baik. Kadang-kadang rasa...' oh ruginya,!! kenapa aku tak jawab macam ni..macam ni..jawapan dia yang ni laaahh~~' Tapi perasaan itu kendur semula bila memikirkan kertas sudah pun dihantar, tinggal tunggu doktor bagi markah sahaja, dan tawakkal. Fiuuh~~ Dan saya, terima sebaiknya ..Allah akan Memberi apa yang terbaik untuk saya. 
*knp ayat macam penuh unsur kesedihan? T.T*


Saya rasa,...bukanlah result itu nanti yang utamanya menjadikan diri saya muram. Tapi, more to keadaan hati saya yang kotor ini. Saya rasa tak dapat mencerna ilmu dengan baik, bila mana hati saya sendiri tidak sihat, membusuk dengan jahiliyyah-jahiliyyah yang berkarat. Bukankah ilmu itu cahaya Allah, dan cahayaNya tidak akan menembus hati yang penuh maksiat? Naudzubillahimindzalik~ Istighfar banyak2.


Saya teruskan langkah, matlamatnya adalah pulang ke rumah. Sebelum itu, saya singgah sebentar ke kedai makan berdekatan, membeli sandwich falafil buat mengisi perut yang lapar. Sepanjang perjalanan, mungkin orang-orang Arab di tepi jalan , kalau melihat muka saya..pasti nampak sangat saya ni orang yang ada masalah. (dusy!). Memang, ketika saya mengaturkan nikmat kaki ini untuk berjalan, banyak benda saya fikirkan. Semuanya bercampur baur, mengarah otak saya untuk berfikir dan mengambil jalan terbaik. DnT, keluarga, study, akhawatyy, murobbi-mutarabbi, masa depan, kehidupan...there are too many things to think of!~. Sungguh, kehidupan ini sungguh serius, dan bukan main-main. Sungguh, kehidupan ini adalah sebuah misteri. Bukankah sememangnya kita diciptakan di dunia ini bukan untuk bergembira berfoya-foya ?

Firman Allah dalam surah Al-Mukminun ayat 115.
"Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu bermain-main (tanpa ada maksud) dan kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?"

hampir lemah semangat bila saya sampai di hadapan pakcik Arab yang menjaga kaunter. Seusai bayar dan menyerahkan kertas order, saya duduk di kerusi menunggu dan tertangkap alunan suci ayat Al-Quran yang terpasang di television di kedai tersebut. Tenang sekali. Seluruh jiwa saya diresapi kerehatan yang sungguh menyenangkan. Saya terpempan, mata saya khusyuk melihat makna ayat yang tertera, telinga saya fokus mendengar. Tidak tersedar bila air mata saya mula bergenang. Mengutip kembali semangat-semangat yang hilang. Masakan tidak, bila ayat-ayat cintaNya menyapa kita, memberi pujukan dan semangat...baru teringat bahawa Dia sentiasa ada dengan kita. Allahu Allah, alpa dan lekanya saya untuk mengingati dan memohon petunjuk dariNya.. Ayat surah At-Taubah:105 benar-benar mengusik iman saya yang meronta-ronta mahu 'disegar-bugarkan'..

Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan".


:"). Cukuplah kematian dan kembali padaNya mejadi peringatan terbesar buat saya, untuk terus berusaha dan 'bersangka baik' pada kehidupan. Hakikatnya, kehidupan adalah anugerah dan ujian daripadaNya. Hujungnya, tetaplah DIA yang akan 'menyambut' kepulangan saya. Ya Allah, semoga pertemuan aku denganMu dalam suasana yang penuh redhaMu dan kasih sayangMu padaku. Ameen ya rabbal 'alameen~~


* seka air mata, ambil falafil dan pulang ke rumah....



Bayt Israa, Irbid, Jordan
3.10 pm.


1 comment:

islamiclife said...

ukhti fillah.. <3
dah lama kita xcurhat...
patutlah, terkadang terasa bintang di sana kurang sedikit cahayanya seketika.. teruskan melangkah ukhti..!
semoga Dia sentiasa pinjamkan kekuatanNYA..

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.