Pages

Wednesday, January 28, 2009

Makin Lupa


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Hati memberat.
Badan melonglai.
Saya makin lupa.
akan keSUSAHan beriringan dengannya keMUDAHan.

Saya makin lupa.
Seolah tiada tujuan.
Apa dia matlamat perjuangan.

Saya makin lupa.
Diri membocah duka.
Himmah dulu entah ke mana?


"Peganglah dengan teguh dalam memelihara himmah(semangat), kerana memelihara himmah itu mukadimah segala perkara"
(Abu Qayyim al-Junaid)



Saya makin lupa.
Seakan terasa kehilangan.
Walhal Dia Menjaga saya seawal usia 1 saat .

Saya makin lupa.
Pernah saya pacak kurangKukuh.
Azam ..yang dulu saya tanam.

Saya makin lupa.
Sibuk akan hal remeh lagi temeh.
Sedang ada yang lebih patut saya utamakan.

Saya makin lupa.
Kondisi hati kian gersang.
Lantas,harus 'top-up' Iman!

Saya makin lupa.
Tatkala ada yang mencetuskan.
Nafsu amarah saya biarkan.

Saya makin lupa.
dia hina lagi dina akan musuh utama.
Ironi masih 'menurut' titah dan kata.
NA'UDZUBILLAH!

Saya makin lupa.
Musuh sana terusan merancang menghalang.
Apa halnya saya lengah dan lengang?!

Saya makin lupa.
Sepandai-pandai tupai melompat.
Adalah Ilmu milik Allah semuanya.

Saya makin lupa.
Bukan amal yang menjaminkan.
Tapi hanya semata rahmat Tuhan.
Saya?tiada alasan!

Saya makin lupa.
Bukan rupa,pangkat lagi harta benda jadi ukuran.
Hanyasanya letakkanlah ALLAH di hadapan!

Saya makin lupa.
Rasa senasib kurang.
maka, "lihatlah pada orang yang lebih kurang darimu..."(hds Nabi)

Saya makin lupa.
Islam itu agama yang agung,tiada orang yang memikulnya kecuali orang yang agung.
Maka,jadilah orang yang agung.

Saya makin lupa.
Rehat bagi seorang Da'ie.
Punyalah besar,sindir saya tak perasan.
Jelas bersuluh tanda lalai.


Saya makin lupa.
Sesibuk saya dengan urusan dunia.
Kurang membelai 'ayat-ayat Cinta'

Saya makin lupa.
Dulu saya ingat.
Sudah Allah beritakan;

"Sekiranya mereka ini MAHU untuk keluar, nescaya mereka akan membuat persiapan. Tetapi Allah tidak menyukai pemergian mereka maka dia melemahkan KEINGINAN mereka. Lalu dikatakan pada mereka, Pergilah duduk bersama2 orang yang duduk"
(At-Taubah:46)



Saya makin lupa.
Celoteh manusia bohong lagi menyesakkan.
Larut saya dalam penipuan,mata lagi kekaburan.

Saya makin lupa.
Merasa selamat setrillion manusia.
Sedang jalan orang yang Hebat sedikit orangnya.

Saya makin lupa.
Ada hal tidak suka apatah berkenan.
Saya tidak tahu, "....sedangkan ia baik untukmu." (Al-Baqarah:216)

Saya makin lupa.
Apa yang Allah tentukan untuk saya.
Itulah yang TERBAIK,sedang tiada lagi yang lebih baik.

Saya makin lupa.
Dulu api semangat memerah.
Kini merah terbang ...sedih,cuba kembali gapai.

Saya makin lupa.
Diam itu tanda bijaksana.
Maka pedulikah cakap-cakap orang bodoh.
Saya makin lupa.
Jika seseorang bertawakkal.
"Allah akan memberinya jalan keluar dari arah yang TIDAK DISANGKA-SANGKA.."
(ayat 1000 dinar)


Apa saya lupa?
Curahan ilmu dan hikmah.
Pathetic jika tiada manfaat!!



"Belum tibakah masanya bagi orang-orang beriman untuk hati mereka tunduk dan khusyuk mengingati Allah dan kebenaran yang telah diturunkan? Dan janganlah mereka menjadi seperti Ahli Kitab sebelum mereka. Setelah mereka melalui tempoh masa yang panjang maka hati mereka menjadi keras. Kebanyakan mereka adalah orang yang fasik"
(Surah Al-Hadid:16)


jadi,Apa halnya dengan anda???



pautan tambahanhttp://ayuhlah.blogspot.com/

No comments:

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.