Pages

Monday, February 8, 2010

Tak Perlukan Itu! 2

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

"...apabila saya masuk alam menengah atas..Jiwa saya teramat kacau. Bukan berkecamuk sibuk-sibuk nak bercinta mcm mereka yg f4 diluar sana (maaf.bukan nak melabel. Itu cuma realiti kehidupan sekarang) Sebab mereka rasa mereka da besar dan parents pon memang x kisah langsung pasal mereka nak berdua-dua atau bercouple-kapel. Saya bangga kata saya bukan org yg sebegitu dan kepada pembaca sila dan tolong doakan saya supaya hati saya tidak dipalingkan dari jalan DIA. Terima kasih!"

Saya membaca tulisan salah seorang sahabat baik saya di lamannya.Dan saya sangat bersyukur punya sahabat seperti dia.Tapi,hati itu Allah yang pegang,bila-bila masa kita boleh kecundang kalau tak kuat.Ramai orang rasa mereka perlu ada teman di sisi untuk meluah rasa,cerita dan sebagainya.Keadaan itu membuat mereka lebih selesa dan terasa diberi perhatian.Katanya,orang yang jantina berbeza lain dengan orang yang jantinanya sama.Memanglah terang lagi bersuluh sangat lain,siapa yang nafikan? Lagi mereka menganggap itu suatu keperluan dalam memenuhi tuntutan rasa kononnya ia fitrah manusia!


Saya tak boleh nak berhujah panjang dengan ilmu yang secetek begini,tapi saya cuma boleh kongsi pendapat dan prisip saya tentang benda ini.Biarlah saya cakap,fitrah itu suatu benda yang suci dan tidak adil dan sangat zalim untuk diletak dalam perkara yang dosa dan maksiat.Anda janganlah keliru sebab sangatlah jauh lagi ketara perbezaannya.



2 tahun lepas,pernah ada adik junior tanya saya;

  "Akak ada **** sesiapa tak?".
  "Maksudnya apa?**** family?**** kawan?...kalau tu semua memanglah ada.", saya buat soal balas. (ayat ni lebih kurang,sebab dah tak ingat sangat yang sebenar)
  "Ala..yela,**** 'orang' lah."


Dengan pantas dan tanpa fikir panjang,saya jawab soalan dia. Jawapan saya membuatkan adik junior yang sangat rapat dengan saya itu pelik.Saya harap saya tidak menipu dengan apa yang saya jawab (insyaAllah,ameen~) :D.Jawapan yang diberi berdiri atas prinsip bahawa saya tak perlukan itu.Bukan saya menafikan bahawa saya tak perlu suka manusia tapi saya tak perlu cara yang salah itu... Kalau mereka kata mereka punya teman istimewa,maka saya pun ada teman istimewa yang lebih istimewa dari mereka punya.Sungguh betul!~


Teman istimewa saya kenal saya dari kecil sehinggalah umur sekarang,dia tak pernah tinggalkan saya kecuali kalau Pencipta kami mahukan dia semula.
Teman istimewa saya juga selalu papah saya kalau saya jatuh,papahannya (adakah perkaataan ini?) kadang-kadang bukan dengan tangan/sentuhan tapi cukup dia keluarkan kata-kata,saya dah semangat.Itulah ibu bapa saya,guru-guru saya,sahabat handai saya,ahli usrah saya malah adik-adik usrah juga. Maka,La haula wala quwwata illa biLLAH!



Saya masih ingat dengan jelas perhimpunan sekolah kami yang terakhir kira-kira seminggu sebelum SPM,guru besar sekolah ada menegur perbuatan segelintir pelajar yang sengaja menambah tanggungjawab sendiri.Tanggungjawab seolah sudah menjadi suami/isteri. O_O. Sedangkan tanggungjawab sebagai anak,abang,kakak,adik jua pelajar belum selesai lagi dan bertimbun hutangnya buku 3 lima,sudah mahu tambah beban 'palsu' di bahu.Oh,manusia memang suka cari padah! Perasaan itu memang muncul semula jadi,tanpa dipinta dan diminta.Fitrah, kamu katakan.

Tetapi setiap manusia Allah kurniakan akal fikiran untuk kamu berfikir dan membuat tindakan dan tiada lain gunanya,untuk berFIKIR.Dengan fikiran kamu di atas dasar iman,mempertimbangkan halal dan haram,laranganNya dan suruhanNya..kamu ambil tindakan yang terbaik buat diri kamu sebagai hambaNya. Jika saya,saya tidak mahu berpaut pada benda yang tidak pasti.Juga tidak mahu mengambil sesuatu yang belum tentu hak saya.Agar nanti,saya tidak menyesal kerana membazirkan umur,masa dan tanggungjawab saya yang sedia ada. Kamu buatlah pilihan,dan apa yang kamu pilih,bersedia sentiasa untuk mendapat hasilnya!



And do not approach unlawful sexual intercourse. Indeed, it is ever an immorality and is evil as a way.
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).[17:32]


"Ada yang tanya kenapa lepas habis SPM masih mahu berahsia lagi?.Ada yang kata kenapa dah habis sekolah  masih 'sombong' juga."


Sebab kita bukanlah begini sebab peraturan sekolah buatan manusia tapi syariat dan hukum Allah jualah yang kita pakai.
Dan bukanlah kita takut sebab nanti pengawas menyibukkacaucatit nama dan mengadadenda,tapi Allah yang Maha Mengawasi itulah yang kita sedar.
Tidak juga kita sombong sebab nak tunjuk kita tak takut orang berilmu dan pengawas,tapi tidak mahu sombong sebab sangat malu pada Allah dan murka Allah boleh hancurkan kita bila-bila masa. (astaghfiruLLAH,na'udzubiLLAH).

"Apabilah kekuatan iman mendasari hati dan perasaan, baharulah dispilin berada di atas jalan yang lurus dapat dilaksanakan. Jika bukan iman yang menjadi pengawas disiplin diri kita, maka sandarannya hanya pada pengawas sekolah dan badan ketua, mampukah disiplin didirikan setelah habis fasa sekolah dan peraturan? Disebabkan iman tidak menjadi pengawaslah, ramai alumni banat yang makin pendek dan jarang pemakaiannya. Disebabkan iman gagal dicanaikan di bumi tarbiyahlah, ramai alumni yang mudah sangat mengikut trend ikhtilat. Benar, disiplin di atas kefahaman itu sangat perlu! Kerana disiplin itu bukan fantasi yang tidak realistik!" -kata sahabat saya-



Kita pun tak mahulah dekat-dekat dengan couple dan yang seumpama dengannya,khuatir nanti ada lanjutan tak terjangka macam drama Mexico yang berepisod sehingga beratus-ratus.Kalau saya berdiri betul-betul di tepi bangunan di tingkat 30,maka tak mustahil dan sangatlah mudah untuk saya jatuh ke bawah dan tak dapat lagi untuk merasa luka.Berbanding saya berdiri di tingkat ground floor,di tempat yang ada penghadang setinggi 1000 meter,maka ini amatlah mustahil untuk saya jatuh dan saya boleh lagi merasa luka. Allah kata jangan dekat,kita pun janganlah dekat dengan zina itu. Janganlah kita rasa kita hebat dan kita boleh elak sebab 


 

"....And no soul perceives what it will earn tomorrow, and no soul perceives in what land it will die. Indeed, Allah is Knowing and Acquainted.
....Dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya"
[31:34]



Hakikatnya,kita memang tak perlu itu.Biar sahaja kita cuma terima dia yang Allah halalkan buat kita.Sebab di situlah keindahannya.Kamu akan rasa indah cuma bila kamu amalkan ia,tak amal cuma lihat memang tak rasa atau susah nak rasa.
Kamu buatlah pilihan yang sesuai dengan diri kamu sebagai hambaNya.Yang paling penting,Allah Maha Menyayangi kamu.


Moga kita diberi kekuatan untuk melaksanakan perintah dan menjauhi laranganNya dengan cara yang bersih,suci,tepat dan jujur di mana pun kita berada. Ameen ya rabbal 'alameen~


Indeed, your efforts are diverse.As for he who gives and fears Allah.And believes in the best [reward],We will ease him toward ease.But as for he who withholds and considers himself free of need.And denies the best [reward],We will ease him toward difficulty.


"Sesungguhnya amal usaha kamu adalah berbagai-bagai keadaannya.Jelasnya: adapun orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertaqwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala laranganNya), -Serta ia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik,Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (Syurga).Sebaliknya: orang yang bakhil (daripada berbuat kebajikan) dan merasa cukup dengan kekayaan dan kemewahannya, -Serta ia mendustakan perkara yang baik,Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesusahan dan kesengsaraan;
[92:10]  


~sungguh,cabaran buat saya. Allahumma inni dho'ifun faqowwini... 
 Wassalam. 


p/s:untuk tahu lebih;
http://saifulislam.com/?p=7520
http://saifulislam.com/?p=7508
http://ms.langitilahi.com/bila-kamu-bising-fasal-ikhtilat/
http://ms.langitilahi.com/perkongsian-couplecinta-saya-kata-tidak/

No comments:

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.