Pages

Tuesday, August 9, 2011

8 Ramadhan 1432

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah..
sudah mahu masuk bahagian kedua Ramadhan. =). Semoga amal-amal masih konsisten malah betambah-tambah lipat ganda.

alhamdulillah..semalam selamat sampai ke Irbid dari Mutah jam 7 ke atas, sempat berbuka puasa di Irbid. Sebelumnya, ingatkan akan berbuka puasa di dalam bas..maka kami dibekali kurma dan makanan yang boleh tahan banyaknya dari sahabat Mutah. =). MasyaAllah, tapi kami makan jugak makanan tu..dan yang lebih simpan untuk sahur. 3 jam lebih hanya duduk di dalam coaster [bas] dan lompat sana sini..agak sedikit letih jugak..tapi semua masih semangat-semangat lagi. Alhamdulillah ^_^

disebabkan tiba agak lewat dan tak sempat pun nak masak apa-apa untuk iftar, maka plan utk berbuka di mat'am je [kedai makan]. First time berbuka di mat'am semalam. Masa nak buat order...kami pesan nak air tamar hindi [asam jawa], dan pakcik tu kata..

"air tamar hindi free.." (dalam bahasa Arab la).

Alhamdulillah..ok, tak payah order air dah. Terus fikir nak order makanan apa...tengah-tengah nak order, tiba-tiba datang seorang pelayan dia bawa sup dan beberapa makanan lain. Kami agak pelik di situ..sejak bila kami order benda-benda ni? Rupanya itu memang dia kasi free untuk berbuka, sebelum tu pun dia dah hidangkan sepinggan kurma. Sup itu pun rupanya ada pasta dalam dia.,,bukan sup sahaja.

MasyaAllah..baiknya pakcik abu mat3am ni kasi free..bila ditambah dengan makanan yang kami sendiri pesan, rasa banyak pula. Supposely, kalau tak payah order apa-apa makanan pun takpe, just makan sup tu pun saya rasa ok dah. =) ditambah bekal dari Mutah.

menariknya, kelmarin...kami berbuka di Mutah pun dengan hidangan nasi arab maqlubah yang mama Arab (jiran kawan di mutah) beri. Sangat banyak nasi tu...kami makan 6 orang satu dulang pun ada lebih..dan terus boleh simpan untuk sahur besoknya.

catatan sedih pula untuk saya,
sebenarnya saya tertinggal sesuatu yang sangat berharga kat masjid Mutah sana. Sebelum balik, saya sempat pergi semula ke masjid ditemani seorang rakan..tapi masjid tutup dan berkunci. Pergi rumah syeikh masjid pun nak minta kunci takde orang jugak...=( Maka saya pasrah sahaja lah, kemungkinan untuk saya dapat balik barang tu bila balik Malaysia nanti. Bagi saya sangat lama...T_T..tapi takpelah, saya yakin ada hikmahnya.

Nak mengajar saya supaya tidak tersilau dengan benda-benda lain sehingga mengabaikan 'ia'. Dan tidak bermakna saya kehilangan seketika benda itu, saya tiada usaha lain yang boleh dibuat. Setiap masa pun ada usaha yang boleh dilakukan.


Alhamdulillah, segala puji untuk Allah yang sudi menegur saya. ^_^

....pagi ini, dapat mesej dari ukhti Mutah, dapat berita ada peluang besar untuk saya dapatkan semula barang saya yang tertinggal tu sebelum balik Malaysia.
Alhamdulillah...alhamdulillah..alhamdulillah...
^_^


Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu,
supaya kamu bertaqwa.
[2:183]


berharap untuk terus di'cucuk' dengan sahabat Taqwa~
ameen,..ya Allah, perkenankanlah.


p/s: sangat jeles dengan soulmate saya, ilham hayaat buat diari Ramadhan tiap-tiap hari. =) hehe.


Bayt Dz,
Irbid, Jordan.

1 comment:

niksolihah said...

ramadhan tinggal beberapa hari shj lg..
mari manfaaatkan dengan melipatkaligandakan usaha utk mendekatkan diri dgn Allah.. :)

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.