Pages

Tuesday, August 2, 2011

RKI


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah,
sudah 2 Ramadhan. MasyaAllah, cepatnya masa berjalan-jalan di hadapan saya..1 Ramadhan dah pun pergi, tinggal lagi 29 hari untuk kita...


alhamdulillah, rupanya sudah mahu dekat setahun saya di bumi Jordan, dapat merasa terawih pertama di Masjid Yarmouk, buka puasa pertama di rantau orang...dan saya tidak pernah terbayang pun akan ini masa dulu-dulu. =). Alhamdulillah, moga ada barakahNya dan redhaNya di situ. Semestinya saya tak mahu ia sia-sia..


mengikut perancangan, ada 3 benda saya mahu tuliskan (di tempat yang berbeza). Tetapi, kesibukan exam, settle rumah dan etc..etc..membuat saya tangguhkan dahulu, dan kala ini..bila saya mahu menulis, 'rasa' itu tidak datang pula. =.=.Parah.


Maka, saya gantikan dahulu dengan tadabbur ayat ini..^_^, semoga hati saya dan kamu ter'energized' semula.



Manusia tidak jemu-jemu memohon kebaikan. Dan kalau ia ditimpa kesusahan maka menjadilah ia seorang yang sangat berputus asa, lagi sangat nyata kesan putus harapnya (dari rahmat pertolongan Allah).
[41:49]


masa jumpa ayat ini tempoh hari, terasa sangat..=(
ya, manusia sentiasa mengharapkan for something good to happen. Kita doa banyak-banyak supaya lulus periksa dan melihat warna-warna indah berterbangan [baca: flying colours]. Harap-harap dapat lah menang contest hari tu. Atau dapat jejak kaki ke negara sekian..sekian..melihat alam indah nian, etc..etc..


tapi, paaaapppp!


bila semua harapan kita tak menjadi, angan-angan hancur lebur..kita down yang teramat sangat. 
Raut-raut ketensionan mula timbul dengan jelasnya. 
Angkat muka pada orang pun kita tak mahu..senyuman hambar kelat amat. 
Orang tegur, kita senyap. 
Bagai seluruh keyakinan kita pada Allah dalam doa-doa kita yang banyyaaaaaakkkkkk sebelum ni hilang begitu sahaja. Husnu-zhon [baca: bersangka baik] kita pada Allah terpadam dengan emosi-emosi celaru. Dan kita berputus asa...menjadi seorang yang sangat berputus asa, lagi sangat nyata kesan putus harapnya (dari rahmat pertolongan Allah). Tiada lagi rintihan dan rayuan hamba lemah pada Penciptanya yang Maha Kaya..

Allah...T_T


datang lagi ayat selepas, selepasnya..


Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur); dan apabila ia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar.
[41:51]
(nampak lain pulak tak maksud ayat ni?)


atau pun kita ini jenis yang..
bila dah senang dan dapat apa yang kita nak, kita berasa sangat bahaaagiiiaaa, senang hati penuh bunga-bunga. 
Jalan pergi mana-mana pun terasa indah je. 
Bahagia, senyuman tak lekang...sehingga kita lupa untuk mengangkat tangan lagi pada Pemberi bahagia. Kita pun sibuk bercerita pada orang tentang kebahagiaan kita sehingga amat sedikit sekali kata-kata syukur kita pada Allah yang keluar...akhirnya berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur)


tapi...sekelip mata, kita diuji hilangnya nikmat kesayangan kita itu. Atau ada benda lain yang muncul yang menelan dan menutup nikmat yang kita sangaaatt sayaaangggg tu..

maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar. Tak putus-putus kita doa, doa, doa...mungkin boleh dikembalikan semula benda berharga itu. atau mungkin masa ini kita baru nak hargai Pemberi bahagia. merayu-rayu dengan panjang lebar...

Allah...T_T


untuk kita, termasuk dalam kategori yang mana? ke dua-dua sekali?
Astaghfirullah~..


Rasulullah SAW bersabda: "Sungguh ajaib perihal orang mukmin, sesungguhnya semua urusan mereka adalah kebaikan. Dan keadaan ini tidak ada melainkan kepada orang yang beriman sahaja. Sekiranya beroleh kurniaan dia akan bersyukur, maka jadilah kurniaan itu baik untuknya. Manakala apabila ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu kebaikan untuknya." (Riwayat Muslim)


*terasa banyak lagi benda tak kupas tentang dua ayat ni.
sangat-sangat mengalukan anda untuk top-up dan share. =).
* Semoga diri kita penuh bahagia Ramadhan ini dengan banyaknya muhasabah.
TAQWA, TAQWA, TAQWA.




Bayt Ar-Raqaiq,
Irbid, Jordan.
~rindu bayt Fateh...~

1 comment:

Young Voice said...

uiks.
terkena batang hidung lah.
syukron ukhti..

sungguh, kamu sangat saya rindu. moga Allah meredhoi perpisahan dan pertemuan kita..ameen

Allahuakbar !

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.