Pages

Sunday, February 14, 2010

Nikmat Rindu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


          Segala puji bagi Allah. Setelah mengatakan hasrat saya pada kedua orang tua,saya senang hati dengan jawapan yang diberi. Bermalam di sekolah memandangkan ada program qiam banat (sahaja).Sengaja saya mengambil peluang ini untuk bertemu rakan-rakan dan adik-adik junior yang sedang berjuang menyambung misi dan visi Islam di medan persekolahan.Lepas rindu. Perjalanan saya mula lepas asar dan sampai di sekolah ketika orang-orang sedang sibuk berkhidmat diri dan makan. Saya datang disambut naqibah usrah (guru usrah) dan sahabat baik,Elya Iman. ^_^. Lewat petang itu,kami bertiga makan di meja bulat hijau di luar dewan bersama seorang lagi anak naqibah saya,berbumbungkan angkasa yang sudah mula oren-oren dan berlatarkan pemandangan kampung Sg. Tangkas. Dah lama saya tak merasa suasana begini. Dalam makan bersama itu,sempat kami berbicara tentang beberapa perkara dan bercerita pengalaman. Hamdalah~




          Slot lepas maghrib itu,disampaikan oleh seorang Ukhti Tingkatan 5.Tajuknya 'Ikhtilat' (pergaulan antara lelaki dan perempuan). Saya hanya mendengar dari jauh sambil menemani teman saya,Taghrid yang sedang makan. Penjelasannya jelas dan mampu membuat suasana menjadi ceria.Tidak tertekan dan tension. Contoh-contoh ikhtilat antara lelaki dan perempuan dibuat satu demi satu untuk menunjukkan cara perbincangan yang betul dan cacat-cela yang mungkin berlaku dalam hubungan dua hala tersebut. Mula-mula,antara Ketua Umum/Pelajar dengan Timbalannya. Lepas itu,ketua kelas dengan penolong ketua kelas dan seterusnya mana yang patut. Kadang-kadang,ada lakonan yang geli hati dibuatnya. Nampaknya,minda pelajar Al-Amin makin kreatif dalam cara untuk menyampaikan. Alhamdulillah,Allah jua yang Maha Memberi ilham. Sedikit sebanyak,saya belajar semula tentang ikhtilat ini. Refresh semula isi-isinya.




       Dalam perkiraan hidup manusia di bumi,macam-macam benda akan berlaku.Kadang-kadang,berlaku situasi yang tak terduga dan tak terjangka.Bagaimana nak menghandle situasi tersebut,bergantung pada kesedaran minda dan hati untuk menjaganya.
Sukar,memang sangat sukar.
Mencabar,sangat mencabar.

Tapi, itulah lumrah dan jalan kebiasaan orang-orang yang mengejar redhaNya,saya cakap pada diri. Semoga kita tidak sombong dan Allah memberi kekuatan kepada kita untuk laksanakannya.



 
      (sempat membeli :) ~ Boleh layari http://krafhati.blogspot.com untuk
lihat produk-produk krafhati yang lain)




Slot lepas Isya,bertajuk 'Iman & Ukhuwwah Islamiyah' olek Dr. Hanim.

Terimbas saya tentang segala gores-gores luka dan coret-coret bahagia selama saya berukhuwwah dengan manusia.Kata Dr. Hanim,kalau ada masalah dalam persahabatan,mungkin ada masalah dengan iman kita. Serendah-rendah ukhwah itu berlapang dada,setinggi-tinggi ukhwah itu ithar (mengutamakan orang lain). Berkali saya mendengar tajuk ini, saya muhasabah benda yang sama.



Berapa kali je saya betul-betul iklas berlapang dada dengan orang sekeliling..?

Berapa kali je saya mengutamakan orang lain tanpa ada rasa berbolak-balik dalam hati..? 




Sangatlah menghampakan jika kita muhasabah berkali,tapi hasilnya tetap sama.
Adakanlah peningkatan walau sedikit.Tapi banyak sudah tentu lebih baik asal sahaja istiqamah.




         Tazkirah tersebut sekaligus beri kami peluang muhasabah kembali perjalanan yang kami tempuh sepanjang persekolahan. Alhamdulillah..walaupun hanya saya,Taghrid dan Raudhah yang ada ketika itu,cukup memberi kami baja yang boleh menyegarkan kegersangan 'kebun-kebun' yang dibina.Sepanjang talk itu berlangsung,saya dan Taghrid duduk bersama dengan naqibah . Bertanya tentang pelbagai perkara termasuk pendapat tentang Facebook,cerita 'anak-anak' dan hal ehwal sekolah. Saya bersyukur dan masa yang kami ada ini hanya Allah yang Maha Memberi.

 


'...dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara... " [3:103]


        Cinta yang kita bina dengan sahabat atas manhaj Allah,itulah yang benar dan akan menghasilkan kebaikan di dunia dan akhirat. Kita tak nak berkawan sebab dia cantik,hensem,kaya,pandai atau sebab-sebab dunia yang lain..sebab kita tahu itu cuma sementara dan bukanlah milik orang itu pun sebenarnya. Dr. Hanim beri perumpamaan berdasarkan ayat 67 ini.

 

 Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh). [43:67]


     Ketika sesi soal jawab,ada seorang junior tingkatan 3 bertanya. Junior ini pernah jadi anak murid ******* saya. Soalannya lebih kurang begini;


".....Ana ada lah seorang kawan ni dan kami memang rapat. Tapi kadang-kadang ana rasa macam ana seorang je yang kena jaga hati dia,selalu kena sabar dengan dia. Tapi dia tak..Jadi Dr. Hanim,macam mana yeh,apa yang patut ana buat supaya kefahaman tu dapat dibina antara satu sama lain?..."
(nota: minta maaf,ayat penyoal taklah sebiji macam ni. Saya tulis apa yang dapat sampaikan maksud dari pertanyaan tersebut. harap maklum.)


      Saya duduk dengan khusyuk memandang penceramah dari tepi pentas.Berminat sungguh dengan pertanyaan tersebut lantaran situasi itu saya sendiri pernah alami. Rasa macam diri tak dihargai,dan kita sahaja yang kena mengalah dengan dia.

"Kadang-kadang betul ya kita rasa seolah kita sahaja yang kena korban,sabar dengan karenah dia. Tetapi sebenarnya kita tak tahu entah-entah kita pun buat benda yang sama pada dia. Macam kita rasa kita je yang asyik beralah,tak mustahil kawan kita pun rasa macam tu pada kita sebenarnya. Jadi,kena cek diri masing-masing dulu. Itu satu. Tapi kalau betul memang kawan kita macam tu, ajak bincang baik-baik dengan dia. Cakap baik-baik. Sebab kawan kita ni tak boleh kita nak tegur macam tu je..marah-marah dia. Dia pun ada situasi dia..." , kata Dr. Hanim.
Huh~minta maaf,selebihnya saya dah tak ingat. Sesiapa jua yang hadir (adik-adik junior ku yang membaca ni,dan taghrid dan raudhah,),bolehlah tolong tambah kat ruang komen apa lagi yang kamu dapat. ^.^.


          Dalam minda saya,berlegar-legar 3 perkataan. "Memahami baru difahami". Sebab kita selalu harap orang lain faham kita,faham situasi dan perasaan kita macam mana. Tapi terkurang satu benda,kita sendiri tak faham orang itu. Asyik mengharap orang lain bertindak,tetapi diri sendiri tak bertindak sebagaimana yang diharapkan pada orang lain.




         Perkara penting saya dapat bahawa kita bersahabat,berukhuwwah, berkawan adalah didasari iman kita pada Allah. Iman yang kuat pada Allah membuatkan hati rasa kasih dengan manusia lain dan ukhuwwah itu terjalin dengan izin Allah jua. Bak katatulisan penulis buku L.I, "cinta kepada Allah lah sebenarnya yang menggerakkan cinta-cinta yang lain dalam kehidupan manusia" Kerana itu,kita rasa kagum sangat dengan Ansar dan Muhajirin bagaimana Ansar boleh begitu kuat dalam bersahabat sehingga sanggup berkorban segala benda,harta hatta isteri jua sanggup diberi. Dan bagaimana Muhajirin tidak lah tamak dan terus-terus menerima tawaran yang diberi. Walhal tiada syarat yang diberi,ibarat 'saya bagi,kamu ambil sahaja'.





"Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." [8:63]



      Selesai slot malam, para-para naqibah membuat diskusi bersama adik usrah mereka masing-masing di tengah padang beralaskan tikar.Muhasabah mungkin. Sementara itu,saya menemani sebentar naqibah saya di pejabat sekolah. Jika mengikut tentatif,jam 11.30 malam sudah mahu 'ibadah senyap',tetapi lebih kurang jam 12.00 malam,baharulah mereka semua masuk ke dewan dan bersiap untuk tidur. Saya ikut duduk sebentar dengan naqibah-naqibah yang sedang berkumpul mendengar guru naqibah saya berbicara.Tapi,ketika saya datang,diskusi susah pun habis dan mereka sedang bual-bual bercerita. Sedikit sebanyak,saya tahulah juga sedikit masalah yang melanda sekolah ketika ini.Tidak banyak,sedikit sahaja.

          Malam itu,saya rancang untuk berdating dengan Taghrid di walkway seperti hari-hari lalu. Tetapi kami berdating di tempat wudhu' sahaja bersama dengan Elya Iman juga. Selepas itu kami teruskan langkah ke bilik guru untuk tidur. Elya Iman pula harus teruskan hirasahnya di bahagian sekolah rendah. Tapi rancangan tidur tak menjadi,Kak Hanifah pula bercerita bersama kami dan guru naqibah. Asal bersama dengan kakak seorang ini,pasti akan ada benda yang melucukan. ^_^


         Selang beberapa belasan minit,ketukan di pintu membuat kami terkesima seketika. Jam sudah pukul 2 lebih pagi.Rupanya Elya Iman minta bantuan saya dan Taghrid untuk membantunya di sana. Kami duduk di ruang tengah sekolah rendah yang dahulunya menempatkan kerusi-kerusi,sinki dan water cooler. Tapi sekarang sudah benar-benar lain. Sudah ada kipas siling lagi. Di situ,kami bicara soal masa hadapan dan sedikit kenangan indah dahulu. Berkongsi pengalaman cuti dan penat lelah yang hanya sedikit,sekaligus muhasabah kami bersama. AlhamduliLLAH,terasa lepas rindu ini dan kurang beban ini. Segala puji hanya bagi Allah. Pukul 3 lebih sikit,baharu kami kembali semula ke bilik guru.


(bangunan sek.rendah di waktumalamawal pagi)



           Di dalam kesejukan air-cond,kami sambung berdiskusi. Perbincangan jadi makin serius berbanding tadi. Sungguh,hidup ini memang amat memerlukan kesabaran dan ketetapan hati yang kuat. Elya Iman 'ibadah senyap' dahulu sebelum saya dan Taghrid. Banyak yang kami kongsi. Antaranya adalah ujian-ujian yang melanda diri kami dan rakan-rakan serta orang lain jua. "Bila mendengar sahabat bercerita,kita tahu kita tak sendiri dan rupanya bukan kita seorang yang kesusahan",teringat saya pada kata-kata naqibah.


Sungguh,ujian itu sangat indah dan halus seninya dalam mendidik manusia. Bersyukurlah anda terhadap ujian.


Suatu benda saya buat konklusi; ' setiap benda ujian yang menimpa,adalah latihan dari Allah untuk kuatkan kita di masa hadapan yang kita tak tahu apa akan berlaku. Allah lebih tahu. '.


Dan ujian-ujian ini menjadikan saya semakin nampak,hidup ini memang tak lebih dari sekadar medan yang Allah sediakan untuk melihat siapa di antara kita yang paling baik amalnya. Syukur ya Allah,semoga kita lebih nampak lagi.


Dunia hakikatnya kosong,tiada apa-apa yang istimewa.



Jam 4 lebih,baharu kami lelapkan mata.Huh~Sebulan lebih tidak duduk berprivasi berlama-lama,memang banyak benda mahu bercerita dan berkongsi.


         Segala puji bagi Allah,yang menghadiahkan segala-galanya buat saya dan kita. Semoga nikmat rindu yang Allah beri ini menguatkan saya dan kita di hari-hari akan datang. InsyaAllah,ameen ya rabbal 'alameen.




Cuma ambil yang bersih sahaja,yang tercacat itu jangan !




Wassalam.

2 comments:

Anonymous said...

hehe.. ape2la.. lenkali ceritela skali kite makan same2 kat kedai mak limah tu..

semua lain peringkat..

husna ishkandar f5
aisya lepasan spm
hanifah f4
solehah badrol f2

hebat x hebat ukhuwwah?

ahaha

-ukhti han-

aRju As-SiddiQaH said...

slm'alaik.

hehe..nak cerita,tapi takde modal pulak~ nnti la saya tambah

Kak Hanifah,bukan husna la..maryam afifah. Isy2,kakakku..:p

betul2. Sgt hebat ukhuwwah ini!
AlhamduliLLAH~ semoga berkekalan
:D

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.