Pages

Monday, March 3, 2008

Ilmu itu nur,wa nuruLLAH la yuhda lil'ashiy..

Bismillahirrahmanirrahim....

Assalamualaikum...

"Krring!!Kringg!!"Telefon berbunyi.

Terdengar ibu memanggil mengatakan panggilan untukku..


"Assalamualaikum...",daku memberi salam dgn nada suara yg lemah.
"Waalaikumsalam...",terdengar suara di hujung talian,ku kenal suara
itu.Suara Shadiqil-Wafiy.
"...boleh buka internet x?"
"ha?sekarang ke?"...
"emm....pukul 10 nnti."

Aku berfikir sejenak,teringat pd perancangan utk buat "kerja yg tertangguh" itu..


"..em,kenapa?kenapa nak bukak internet?".., cuba mendapatkan tujuan
sebnr.
"Psl Bio...yg latihan ade function2 tuu (ini ke yg Shadiqil-wafiy tu
kt..hehe,diolah sikit,sbb x brp ingat)".Shadiqil-Wafiy membalas.
"oh...haah...ana pon...bla..bla..bla..."

(dialog dishortenkan)


"oh..ana ingat nak buat ("kerja yang tertangguh")
tu...tp,tengoklah..InsyaAllah.",daku membalas
x pasti.

Jam 9:20~Mata mula terasa mengantuk..dittt...hampir mataku terlelap sepenuhnya..sedar2,eh,dah jam 9:30!Oh,10 minit tido bangun,tido bangun.
Aku gagahkan diri untuk duduk straight ,memohon hanya kepadaNya...Astaghfirullahalazhim..
Aku melangkah ke Hamam,mengfreshkan kembali diri yang amat mengantuk.

Jam 10:07~duduk di hadapan teknologi makhlukNya...x perlu sign-in krn sudah pon tersign-in sendiri ktk ibu menyambung "perhubungan" ini.

- END of Prologue-

Yeh.Actually teringat pd kata2 ku yang diucapkan pada Shadiqil-Wafiy diatas ttg knp aku 'bad mood' hari itu.Kata ku ingin ku kota.Moga mampu diambil 'ibrah darinya.

~Tatkala itu,bermulalah sebuah kisah....

Hari itu,pagi itu "suram"... tiada semangat utk berbuat apa2.Fikiran ku diisi seribu kegeraman,seribu penyesalan,seribu rasa 'teruknya!' terhadap diriku sendiri.Lantas,aku mengambil keputusan utk lebih mendiamkan diri shj,utk tidak bergurau spt hari2 sblm ini.Tiada gelak-tawa,tiada senyuman yang terukir di pagi hari itu.

(Teringat pada kata2 Mlmh Rohida ktk baru bermula sesi persekolahan.."kita kena senyum...you have to smile..")


"........(nama)..ok x?".Shadiqil-wafiy bertanya.Risau.Daku hanya
mengangguk acuh x acuh.
"Kenapa ni?".
Jungkitan bahu yang diterimanya.Tidak ada yg dpt aku ucapkan.

Shadiqil-Wafiy 2 pula dtg kepadaku bertanya.Biasalah,tindak balas still the same.Dia dtg pula di hadapan,mengukirkan senyuman utkku dgn harapan moga aku juga tersenyum.Hambar~~~Tiada respon.

"..marah kt ana ke?..", hanya gelengan yang diberi.Setelah bbrp lama..dia pulang ke tempatnya.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Petang itu,emosi ku mula stabil kembali.Interaksi aku yg sebelum td seperti kayu,mula tumbuh mengeluarkan ranting2nya..

Disini,spt mana prnh aku ktkan pada Shadiqil-Wafiy ,aku hanya akan memberi kiasan ttg problemas ku pada hari itu.Tapi,ya,kiasan yang mampu ditafsir dan difikir..ku rasa.
Pepatah beralun dengan kiasnya;

"Ilmu tanpa amal,ibarat pohon yang tidak berbuah"

Tika itu,saat itu aku memikirkan mungkin kerana aku telah meninggalkan apa yang aku x tinggalkan ktk cuti sekolah dahulu.(Apa dia?hehe...biarlah rahsia..).Ya,memang ktk itu cuti sekolah,ada masa terluang yang byk.Tapi itu tidak bermakna bila start sekolah,aku t'paksa tinggalkan benda itu.Sebaliknya,sbb salahku yg x pandai mengurus masa,tambhan,aku sendiri sudah bertanyakan pada seorang Ukhti bgimana nak handle benda nie.

Teringat sabda Rasulullah S.A.W:

"Orang mukmin itu adalah orang yang bijak"

dan

angin membawa pesanan;


"Tidaklah seseorang itu bertambah ilmunya,sedangkan amalnya tidak
bertambah,melainkan dia hanya makin jauh drpd Allah".

Khudz za,itulah yang bermain di fikiranku ketika itu.
Bila sesuatu ilmu x diamalkan,SUPPOSELY,merasa tidak tenteram kerana kurangnya amal kita...dan boleh jd,jika berterusan,makin berjauhan kte dgn Allah...Astaghfirullah.


"Ya Allah,tetapkanlah kesungguhanku dan keistiqamahan
ku berada di dalam jalanMu.Kurniakanlah aku husnul-khatimah dan kurniakanlah aku kesucian niat yang akan membawa kepada kebajikan2 dan amal2 yg Kau
redhai".Ameen.



Dan Rasulullah s.a.w mengajar Muaz bin Jabal;Rasulullah memegang tangan Muaz dgn kuat lalu baginda bersabda:

"Wahai Muaz,sesungguhnya istiqamah untuk melakuan ibadah susah,maka berdoalah
'Ya Allah,bantulah aku dalam mengingatiMu,mensyukuri nikmatMu dan
memperelok ibadahku kepadaMu'.

Sekian sahaja dari hambaNya yang hina ini,moga sama2 koreksi diri,sejauh mana ilmu yang telah kita amalkan?

Wassalam.

No comments:

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.