Pages

Friday, March 21, 2008

'storm' meLanDa bRAIN

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang



Salam.Post kali ini ana ingin meletakkan sebuah gambar,agak menarik jugakla..utk kita sama2 kongsi pendapat dan berfikir,memerah otak utk menginterpret serta menganalisis..(btol ke ayat nie?)




Gambar ini sebenanrnya diambil dr sebuah laman web,dan ana pernah mengemelkan gambar nie kpd .......Jadi,emm sama2 lah kite fikir apa maksud yang hendak disampaikan melalui gambar ini kemudian mampu mengambil sedikit sebanyak 'ibrah darinya.Walau sesiapapun anda(ceh..),kongsi2knlah apa yang bermain di fikiran ktk anda melihat gambar ini..Sila melahirkan buah fikiran anda di ruang komen ..bukan ruang shoutbox.
Sekian.Jazaka/killahu khairan kathira.Barakallahu laka,fi malika wa ahlika.

Wassalam.:)
p/s:Tindakan dlm 1 minggu ini kemungkinan akan menentukan yang "seterusnya"....

3 comments:

RyU said...

perjuangan/jihad kanak2 tu lebih bsr dr seorg yg mmprthnkn tnh air(askar mungkin), org yg menuntut ilmu dn seorg yg mengendong beg tu(xtau die mewakili ape)mungkin pengembara..?!.
dn bdak2 tu mewakili adik2 kte di palestine..semoge mereka dirahmati Allah selalu.

Anonymous said...

b'dasarkan gmbr yg tlh dpamerkn dan apa yg b'main d fikiranku....
aku menafsirkn, meninterpret, menganalisis....

"1+1+1=3 tapi knp gmbr itu 1+1+1=1...huh! sgt menarik perhatian...
t'ingat pesann seorg akh kalau dia dtmptkn/ditinggalkn/diletakkn/sebagainya di tempat asing dia akn cari 4 org shbt yg mempunyai ciri2
a)rakan 1:org yg b'pengaruh
b)rakan 2:org yg b'jwtn
c)rakan 3:org yg petah b'cakap
d)rakan 4:diri sendiri
[x ikut susunn pun tak apa]
kalau jmpa shbt yg mempunyai ciri2 diatas...inshaAllah kita boleh survive klu nk lg hebat kita bole takluk tmpt itu. so, bayanganku org pertama[b'pengaruh] + org kedua[petah b'cakap] + org ketiga[b'jawatan] = orang keempat[diri kita]. but, gmbar menunjukkan org ke4 budak kecil....so,my conclusion is x kira muda atau tua kecik atau besar semua org layak menjadi sahabat kita. cuma kita perlu cari sahabat yang betul2 dapat membantu kita dunia akhirat.
Wallahua'lam

aspirasiku~ said...

assalamu'alaikum~..

erm.. ana ni x de la power sgt dlam bidang mengomen2.. tpi i'll try this on juz bcoz of you okies~..

bgi ana:

org yg fes tu menggambarkan seorg yg mempunyai kuasa.. seperti bush mungkin kerana pada org itu terdapat nuclear.. nuclear kan bersifat kejam.. i meant boleh meragut jiwa2.. mcm tu jugakla bush..

org yg second.. pgg duit.. maknenye.. mereka telah disokong oleh syarikat2 yg kaya+ternama dan sebagainya.. dimana duit mereka sebahagiannya telah disalurkan oleh kita sendiri melalui pembelian brg2 mereka seperti mcD, nestle, dan sbgainye.. melalui duit itu.. mereka akan salurkan kepada pihak yg berkenaan utk membeli senajata2 yg hebat2.. utk mendapatkan masjidil aqsa dan juga palestin secara totally kerana mereka percaya nabi isa akan turun di situ sekiranya ummat nabi isa yg terdahulu ada di situ.. lebih kurg mcm tula..

org yg ketiga.. menggambarkan die adalah seorg tentera.. tentera.. tentera.. mereka ini telah dibayar gaji semata2 utk membunuh serta merampas palestin..

bagi ana.. mereka ini mampu utk bergerak sebegitu sekiranya ada duit, org yg seperti bush.. dan ade tentera yg ramai.. tpi cuba antum tgk.. tentera palestine sendiri.. tanpa duit, tanpa org seperti bush.. tanpa kelengkapan tentera serta jumlah tentera yg ramai.. mereka masih boleh bergerak+bertahan hingga ke hari ini.. buktinya.. palestin masih belum tertawan.. kalau dilihat.. kepada target yg telah disasarkan utk menawan palestin hanyalah selama tidak lebih 2 bulan..(x pasti brape minggu).. tpi kalau dilihat hingga sekarang.. palestin masih belum tertawan.. walaupun sudah byk para pejuang telah syahid.. skrg.. byk tinggal janda2 serta anak2 kecil.. kalau dilihat dri segi mata kasa.. semua itu x mungkin.. tpi berbalik kepada ayat ALLAH dlam kitabNya yg agung..

"kun fayakun"
-sekiranya ALLAH mengatakan JADILAH.. maka JADILAH perkara tersebut..

dlm ayat yg lain..
"wahai org2 yg beriman! jika kamu menolong (agama)ALLAH, nescaya dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"

"dan org2 yg kafir, maka celakalah mereka dan ALLAH menghapuskan segala amalnnya"

"yang demikian itu kerana mereka membenci apa(al-Qur'an) yg diturunkan ALLAH, maka ALLAH menghapuskan segala amalannya"

"maka apakah mereka tidak pernah mengadakan perjalanan di bumi, sehingga dapat memerhatikan bagaimana kesudahan2 org2 yg sebelu mereka. ALLAH telah membinasakan mereka dan bagi org2 kafir akan menerima(nasib) nasib yg serupa itu."

"yang demikian itu kerana ALLAH pelingdung bagi org2 yg beriman; sedang org2 yg kafir tidak ada pelindung bgi mereka"

semua ayat2 tu antum bole rujuk surah muhammad.

yg plg penting adalah kekuatan rohani kita bukan kekuatan jasadi+duniawi kita kerana apabila kita meninggal.. satu pun kita x dpat bwak bertemu ALLAH.. tpi apabila kita kuat rohani.. ganjarannya pasti hebat.. mashaALLAH.. syurga ALLAH tiada tandingannya..

hassan basri mengatakan:

dunia+akhirat ini ibarat timur+barat.. sekiranya kita makin ke timur, maka kte makin jauh dri barat, sekiranya kita makin ke barat, maknanya kita semakin jauh dri timur.. sekiranya kita lebih mementingkan dunia.. kita akan jauh dri akhirat, sekiranya, kita lebih memntingkan akhirat, kita makin jauh dri dunia~

wallahu a'lam~

sorry sbb x reti comment~

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.