Pages

Wednesday, March 19, 2008

sEbUaH peRjaLanaN



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang



Assalamualaikum warahamatullahi wabarakatuh....


<<16>>



Malam disingkap.Subuh menjelma.Bagi mereka yang 'golongan sedikit' , "Alhamdulillahilladzi ahyana ba'dama amatana wa ilaihi nnusyur" meniti di bibir insan2 yang memulai hari demi mencari keredhaan Tuhan.



7:30 (lbh kurang):Kereta mula bergerak,meninggalkan perkarangan al-bait yang akan start sepi sementara.Dalam ekspedisi kali ini,syukur padaNya ,berjaya secret laa ...............




10:00 (lbh kurang):Alhamdulillah,destinasi selamat dituju.Mata yang terlelap sebentar "menguak",pandangan dilontar ke luar tingkap.Sayup.Redup.Hijau dan putih.jelas,Destinasi terakhir di dunia.Subhanallah.Suatu hari,pasti aku,malah stp jiwa yang berada dalam genggamanNya akan ditempatkan di situ atau cawangannya...~




~Tiba di simpang,




"Nak belok ke kanan ke x ?"....."bolehlah.



.",Kereta di park di hadapan sbuah kedai,ya,kedai yang ingin dituju.Tapi,mataku terhenti pada kedai di sebelahnya..."Zam Mal Enterprise".Menarik perhatian.Baru kali ini aku perasan akan kewujudannya..Lantas,selepas meminta izin,aku segera mengatur langkah,menyimpan hasrat agar dapat diambil sedikit cahaya dari pelita2nya yang menerangi kegelapan.


~Tupperwear disusun bertingkat di luar.Menjadi tempat diamnya zabib yang terdiri daripada pelbagai jenis.Langkah pertama aku ambil.Tersusun risalah2 agung di sudut tepi,juga tafsiran kepadanya dr pelbagai pemikir-pemikir hebat pula.Kaki terus mengorak langkah,sampai di suatu ruangan yang agak gelap,namun,simbahan2 cahaya dr pelita itu cukup untuk menerangi gelapnya 'abstract-look-like' apatah lagi yang berbentuk 'silent konkrit'....Melihat kepada buku2 yang dibalut 2 atau 3 atau 4 dalam bungkusan,aku membuat kesimpulan buku2 ini mungkin juga dijual dalam kuantiti yang banyak.Kira mcm kedai borong la ke?.."....,dia jual byk2 sekali ke ni?",pertanyaanku disuarakan. "Agaknya nnti ckp kat dye,nnti dye bukak la kot bungkusan nie,cuba tgk ha mcm nie (tunjuk kpd yg berkenaan)...",suatu suara menjawab.Mengandaikan pendapat.Aku teruskan langkah.Sesebuah mula mencuri perhatian.Dipek 3 sekali.Terlintas di benakku jika ada lebih,........Tapi,ade 3 je!Tak bawa duit pula.


~Aku letakkan kembali di tempatnya.Cuba mencari lagi.Maju beberapa tapak.Masih banyak yang belum dapat aku teroka memandangkan masa pula suntuk.Bos kedai sebelah ni buat cepat pulak!Ingatkan kalau lama,dapatlah belek2 lama2 skit...Namun,apakan daya.Bukan rezekiku.Keadaan memaksa aku membuat keputusan dengan segera...cepat!cepat!...Segera,mataku menangkap sebuah buku.Hanya sebuah.Tajuk yang seperti pernah aku baca di alam cyber...Minat mula terpancing.....Tekad.Buku hasil tulisan Ibnu Ismail itu dalam pegangan.Velocity langkah aku percepatkan,pergi ke kaunter..memberi isyarat.Anggukan diterima.Alhamdulillah...Tiba-tiba..



~bersambung...~




Jazaka/killahu khairan kathira.Barakallahulaka, fi malika, wa ahlika..

Wassalam.




No comments:

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.