Pages

Thursday, March 20, 2008

*SatU BiNTanG*




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Assalamualaikum...



Mentari gembira.Bulan menunggu bersinar.Alam berzikir padaNya.Berbeza dengan manusia ada yang lalai,ada yang leka,namun x kurang juga ada yang menunggu terbitnya "indah damai" hari ini.Suatu yang dinanti-nantikan oleh mereka yang merindui akan HabibaLLAH...



(langit pagi 12 RabiulAwwal)

~Teringat ku pada kisah Bilal bin Rabbah,seorang muazzin. Sedih hatinya selepas kewafatan Rasulullah S.A.W yang tercinta.Begitu sedih hingga apabila tiba melaungkan "Asyhadu anna muhammadur rasulullah..".Pilu hatinya tidak dapat menahan sebak menangisi akan pemergian Insan Agung,yang AMAT2 DikasiHi .... ,begitulah,stp kali melaungkan azan,air mata pasti akan mengalir..sehingga penduduk yang lain turut menitiskan air mata kerinduan.Sehingga Bilal meminta izin akan Khalifah Abu Bakar untuk berpindah dr Madinah...



Maka,andai sahabat yang berjuang
bersama Rasulullah,telah bersua dengan Rasulullah telah menitiskan air
mata,bagaimana dgn kita yang x pernah nampak akan wajah Rasulullah yang
mulia,pernahkah kita menitiskan air mata krn rindu akan Rasulullah?



"Telah datang pada kalian seorang Rasul dari dirimu sendiri.Ia merasa berat dengan apa yang kalian derita.Sangat sayang kepadamu,lemah lembut kepada orang-orang yang beriman" (At-Taubah:128)



Shalla 'alaikallah,Ya Rasulallah....



~Ketika saat Rasulullah sedang sakit sehingga baginda tidak dapat mengimamkan solat.....suatu ketika,Rasulullah memanggil Abbas dan Ali r.a untuk memapahnya keluar dari kamar.Beliau menyingkap tabir yang memisahkan kediamannya dengan masjid.Ternyata kaum Muslimin lainnya sedang menunaikan shalat.



Terpaku beliau memandang mereka.Memandang wajah-wajah mereka yang penuh BeRKaH dan jasad-jasad mereka yang suci.Setiap orang dr mereka pasti pernah mendapat musibah di jalan Allah.Diantara mereka ada yang tangannya terpotong,matanya tercongkel dan ada yang tubuhnya dipenuhi bekas luka.



Beliau selalu solat,berjihad dan bermajlis bersama mereka.Berapa pun malam yang baginda gunakan untuk solat malam,mereka pasti melaluinya juga dgn solat.Berapapun jumlah hari yang beliau lalui dengan puasa,mereka pasti melaluinya juga dengan puasa.Betapa mereka sabar menerima ujian bersama Rasulullah,memanjatkan doa yang tulus bersama baginda. ~Berapa banyak dari mereka yang rela berpisah dengan keluarga dan saudaranya,demi menolong agama Allah.,meninggalkan orang yang tercinta dan tanah air mereka.Antara mereka ada yang terkorban,sementara yang lain menunggu giliran.Mereka x sekali pun mengubah haluan.



Tetapi di hari itu baginda S.A.W akan berpisah meninggalkan mereka,menuju alam akhirat.Alam yang mereka pun tlh rindu utk segera menghuninya.Rasulullah tersenyum melihat mereka sedang solat.Senyuman itu membuat wajahnya berseri bagai bulan purnama.....~
(dipetik dr buku "malam pertama di alam kubur")...



Dialah yang diutuskan oleh Allah sebagai rahmat untuk sekalian alam.Dialah yang sangat menyayangi akan orang2 yang beriman,merasa berat akan penderitaan mereka,biar shj semua kesakitan Sakaratul-Maut menimpanya drpd menimpa umatnya.Dialah yang menyebut "Ummati,ummati,ummati.."tika nyawa ingin menuju ke Kekasihnya.Dialah yang amat merindui umatnya yang tiada pernah menujumpainya tetapi beriman kepadanya.Dialah pembawa Mujidunnur...cahaya yang gemilang ..



~Dalam cerita Muhammad:Utusan Terakhir (yg blom tengok,amat disarankan utk tengok)..begitu b'semengat tinggi akan penduduk Mekah yang hatinya terbuka menerima iman keluar malam2..untuk mendengar seruan Rasulullah...Mereka keluar malam2 untuk mendengar akan kebenaran,untuk memberi makan kepada roh mereka,untuk mendampingi Rabb mereka...Sekarang???Keluar malam2 utk buat apa?....Ya Rasulullah,umatmu kini semakin jauh dari kebenaran yang Haq.....


Ya Allah,tetapkan hati kami di jalanMu,jadikan cinta utama kami terhadapMu kemudian rasulMu..


Wasiat shadiqil wafiy :


"Marilah mengenggam erat sunnah Rasulullah.Marilah menyusuri jalan yang dialuinya.Marilah menyambung perjuangannya yang mulia.Marilah menyucikan hati dari 'moden jahiliyyah'.Marilah melunaskan tanggunjawab.Krn kita kelak akan disoal..."


Allahumma shalli 'ala muhammad wa 'ala alihi wa shahbihi ajma'in, wal hamduliLLAHI Rabbil A'lamin


Salam Maulidur Rasul



Jazaka/killahu khairan kathira.Barakallahu laka, fi malika, wa ahlika


Wassalam

No comments:

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.