Pages

Saturday, December 27, 2008

~"Walau diriku...jauh?"~

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

-----------------------------------------------------------------


Selagi bahuku

Memikul bebannya

Selagi hayatku

Merasa siksamu

Selama senyuman

Menjadi senyumku

Ku bawa wajahmu

Walau diriku jauh...

Jauh...




(Phiuh...alhamdulillah,selesai membaca!)Buat sesiapa yang membaca kata-kata di atas,mungkinlah anda dapat mengecam kata-kata itu sekiranya anda adalah jenis 'geli badai hati' selalu..dan mungkin juga tidak.Atau-atau mungkin juga ramai yang dapat agak apa yang dimaksudkan oleh bait-bait di atas,.em..dalam segi apa,konteks apa,kepada siapa,untuk apa,kenapa,dan apa-apa punya apa.Takpelah,tidak ingin menyiksa ..itu adalah bait-bait dari lagu Ikhlas tapi Jauh yang nyanyian asalnya adalah Zainal Abidin (kot)..dan yg barunya,V.E.Seingat-ingat lagu ni sering juga keluar di TV masa sebuah filem tengah hit utk dipasarkan,tahun berapa..tak ingatlah.Nama filem?ingat-ingat sendiri...tak payah ingat pon tidak mengapa.



Kebiasaannya lagu-lagu macam inilah orang yg in 'geli badai hati' state layan untuk diiring bersama dengan angan-angan.Atau oleh mereka yang sedang jauh nan merindu pada seseorang,mungkin datuk,nenek,ibu,ayah,abang kandung,kakak kandung,adik kandung,sahabat sejantina,suami yang sah,isteri yang sah....lain-lain ada lagi ke?(hemm..).Aahh..let me straight to the point je lah.!..Begini,selalu bila orang yang berUkHuWWAH itu akan selalu merindu sahabatnya.Walau terpisah beribu-ribu batu,miles away,seolah dirinya berada 'dalam badannya'...anda faham? Ungkapan "jauh di mata dekat di hati" pun cukup popular.Seperti lirik di ataslah...
'bahu saya pikul beban dia,hayat saya merasa siksa dia,senyum dia juga senyum saya,wajah dia saya bawa je....walaupun saya jauh~~~~~'


Tapi baru ini ketka saya asyik membaca sebuah buku yang menyentuh tentang sejarah yang berlaku jauh beribu-ribu zaman dahulu...sya terfikir,'kenapa saya tak mampu nak menghayati sepenuhnya apa yang berlaku?'. Sama juga jika membaca buku tentang kisah para sahabat,kisah tabi'en,kisah Rasulullah s.aw...jd kenapa tidak terjadi sprti mana yang terungkap dalam lirik-lirik tersebut? Mungkin kah sbb kekurang feeling @ CINTA?Jadi bagaimana nih,..adakah sbb kte lbh cinta pada manusia lain lbh dr kta mencintai Rasulullah ,ahlul Bait dan para sahabatnya?Anda rasa bagaimana?Bahu turut terpikul beban yang sama,hayat turut terasa siksa yang diterima,bahagianya mereka berjuang demi Islam turut terasa walau seribu zaman memisahkan..??Sepatutnya begitu.Anda bagaimana?


Allah itu matlamatmu,Al-Quran itu pedomanmu,Rasul itu qudwahmu...maka
sepatutnya anda lebih meRASA...walau jauh~


2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum.
Ana skrg mgunakn laptop ayah ana, :D..nak check out my mail. Alang2 tuh jenguk nti jap.

2008 mjadi saksi seribu satu perkara yg kita dah lakukan. Khilaf:tubu ilaih. Ilmu:amalkan. Ikrar:laksanakn. Mari mjadi pemudi yg mgotakn janji. 2009 bakal memberi cabaran baru. Examine your focus.And our focus is mardhatillah. No matter what.

(jz nk remind b4 kt mula bgelut ngn study n tarbiyyah)

Doing it is not as easy as being said

Anonymous said...

sedihnya.. ana pun x jumpa balik ana nye comment. sobsob. Dah x ingat apa yg ana ckp. Tp lebih kurg camni:

2008 menjadi saksi kpd semuan yg kt lakukan. Khilaf: tubuilaih. Ilmu: amalkn. Ikrar: laksanakn. Buktikan janjimu pada Allah. All your preeches. All your thoughts. Put it into action.2009 menyediakan seribu cabaran. Examine your focus. Our focus is mardhatillah. In every inch of our step. Easy to be said than to be done.

Semoga Allah memudahkn segalanya pada tahun hadapan. Make SPM a road to Allah.InsyaAllah. Amin.

:::ShareThis:::

Tanya-tanya.